Jalostustoimikunta
jalostus @ barbet.fi
Taina Horne, puheenjohtaja
Mirja Ojainväli, sihteeri
Paula Horne
Anna Minkkinen
Asiantuntijajäsen
Riitta Niemelä
Puheenjohtaja
Taina Horne
Barbetit tulivat elämääni vuonna 2007 ja sen jälkeen olen toiminut aktiivisesti rodun parissa. Jalostustoimikunnassa olen tominut vuodesta 2013. Kasvatan barbeteja kaksossiskoni Paulan kanssa Nuutuksen -kennelnimellä. Tällä hetkellä kotona on kaksi barbetia, Rael ja Petite, molemmat omia kasvatteja.

Olen koulutukseltani biologian tohtori, ja erikoisalani ovat eläinten evoluutioekologia, perinnöllisyys sekä käyttäytymisen evoluutio. Koulutukseni ja tutkijaluonteeni myötä pidän jalostuksessa tärkeänä pitkäjänteistä ja kokonaisvaltaista ajattelua. Rodun kehittämisessä yksittäisiä ominaisuuksia - tai pentueita - olennaisempaa on tasapainon säilyttäminen: tavoitteena tulee olla terve, hyväluonteinen ja rodunomainen koira sekä elinvoimainen populaatio myös tulevaisuudessa. Erityisen tärkeänä näen geneettisen monimuotoisuuden vaalimisen, sillä harvalukuisessa rodussa jalostusvalinnoilla on vaikutuksia pitkälle tulevaisuuteen.
Uskon, että rodun parhaat ominaisuudet säilyvät ja kehittyvät vain yhteistyön kautta. Jalostustoimikunnan tehtävänä on tarjota kasvattajille ja koiranomistajille tietoa, tukea ja työkaluja vastuullisten päätösten tekemiseen sekä edistää avointa keskustelua rodun tulevaisuudesta.
Mielestäni rodun tilanne Suomessa on tällä hetkellä monella tapaa hyvä. Populaatio on kasvanut hallitusti, ja sekä terveyden että luonteiden osalta lähtökohdat ovat vahvat. Kehitettävää löytyy kuitenkin aina, ja juuri siksi jalostustoimikunnan puheenjohtajana haluan edistää avointa tiedonvaihtoa ja vastuullista kasvatusta rodun parhaaksi.
Sihteeri
Mirja Ojainväli
Kasvatan barbeteja pienimuotoisesti kennelnimellä Nuts Over. Tällä hetkellä kotoa löytyy barbet pojat Alpo (12 v) ja hänen poikansa Aq (7 v). Nyt eläkkeelle siirretyn Alpon kanssa harrastimme ja kisasimme agilityssä ja rally-tokossa. Aq kanssa harrastamme ja käymme kokeissa ensisijaisesti nose workissa ja välillä vähän mejäillään. Myös näyttelyissä on tullut koirien kanssa käytyä.

Barbetien jalostustoimikunnan jäsen olen ollut vuodesta 2013. Koirien kasvattaminen alkoi kiinnostamaan hankittuani ensimmäisen barbet narttuni Galen 2006. Kävin kasvattajan peruskurssin vuonna 2008, ensimmäinen pentueeni syntyi 2009. Olen toiminut koulutusohjaajan sekä agilityssä että rally-tokossa ja vastaan on tullut jos jonkin luonteista karvakuonoa. Tämän myötä heräsi kiinnostus koirien luonteisiin ja suoritin mh-luonnekuvaus toimihenkilökurssi 2010. Niinpä esitän kaikille barbetien omistajille toiveen, että käyttäkää koirianne mh-luonnekuvauksessa, käyttäytymisen jalostustarkastuksessa, taipumuskokeessa tai luonnetestissä. Rodussa ei tietojemme mukaan esiinny vakavia luonneongelmia mutta meiltä jalostustoimikunnassa puuttuu barbetien luonteista testattua objektiivista tietoa ollaksemme siitä varmoja.
Koirien kasvattaminen on todella mielenkiintoista ja haastavaa. Terveyden ja luonteen lisäksi on pidettävä mielessä rodun alkuperäinen käyttötarkoitus ja siihen sopiva rakenne. Jalostustoimikunnan jäsenenä ja kasvattajana on ollut ilo seurata barbet rodun maltillista kasvua ja tunnettuutta maassamme. Hyvällä yhteishengellä olemme onnistuneet sopimaan rodun kasvatukseen PEVISA-ohjelman sekä sitä täydentämään yhdistyksen oman kasvattajasitoumuksen.
Jäsen
Paula Horne
Jäsen
Anna Minkkinen
Olen 32-vuotias elämäntapa koiraharrastaja Pohjoisesta Keski-Suomesta pienestä kylästä nimeltä Kalaniemi. Perheeseeni kuuluu aviomieheni ja neljä alle kouluikäistä lasta sekä koiramme.

Kasvatan pienimuotoisesti kennelnimellä Pelapuun. Rotuun tutustuin vuonna 2009. Barbetien lisäksi olen kasvattanut yhden suomenajokoira pentueen. Kotona on oma kasvattini barbet Impi sekä kolme suomenajokoiraa Sade, Vire ja Pipa. Yhteisomistuksessa minulla on/on ollut useampia koiria. Metsästys, tottelevaisuuslajit ja näyttelyt ovat minulle mieleisiä harrastuksia. Pitkät lenkit metsässä koirien kanssa on kuitenkin aina päivän kohokohta.
Yhdistystoiminnassa olen ollut mukana 16 vuotta ja se onkin lähellä sydäntäni. Luonnollisesti oman rodun eteen tehtävän vapaaehtoistyön pariin siirryin ilomielin joitakin vuosia sitten. Jalostustoimikunnassa toimiminen on rodun "eturivin paikka", ja se onkin ollut erittäin mielenkiintoinen pesti. Omana vastuualueenani on ollut kasvattajakeskustelut ja kasvattajakirje joka alkoi ilmestymään 2026. Rotukatselmusta olen ollut mukana timanttisen porukan kanssa järjestämässä vuodesta 2019, ja se onkin yksi odotetuimpia kesätapahtumia!